Den seneste tid på aktiemarkedet har båret præg af kursstigninger, hvorfor min månedsopsparing har bidraget positivt til min formue.
(indeholder reklame for Saxo)
Til trods for konflikterne ude i verden og den øgede usikkerhed, der præger finansmarkederne, har den seneste tid på aktiemarkedet båret præg af store kursstigninger. Særligt de amerikanske aktier har med en stigning på 11% haft en positiv udvikling den seneste måned, mens vi i Danmark og resten af Europa har set mindre stigninger på cirka 4%. Eftersom jeg investerer globalt via min Månedsopsparing hos Saxo, har dette naturligvis bidraget positivt til min formue den seneste måned.
I sidste måned skrev jeg om, at jeg havde valgt at investere et mindre beløb som følge af et begrænset rådighedsbeløb. Dette har dog ikke været tilfældet denne gang, hvor jeg særligt blev hjulpet på vej af udbetalingen af overskydende skat, der kom ved udgangen af april måned. Med det sagt har jeg fortsat valgt at prioritere min nødopsparing og har denne måned valgt at investere 1.500 kroner. Det er værd at bemærke, at min langsigtede ambition er at få investeret mindst 2.000 kroner om måneden.
Mit investeringsprojekt
Som bekendt har jeg et investeringsprojekt, hvor jeg anvender min Månedsopsparing hos Saxo til at opbygge en depotværdi på 100.000 kroner. Projektet har været i gang siden november 2025, hvor jeg i perioden indtil nu samlet har foretaget indbetalinger for 12.500 kroner.
Det har været en volatil periode på aktiemarkedet, hvor det daglige nyhedsbillede hele tiden skaber udsving på aktiemarkedet. I min seneste opdatering skrev jeg, at mine investeringer i måneden optil var faldet med 4%. I denne måned er de derimod steget med cirka 10%, hvilket siger en del om, hvor store udsving man aktuelt skal forholde sig til, når man investerer. Det var derfor også fordelagtigt, at jeg sidste måned, da markedet var ekstra usikkert, automatisk fik investeret gennem min månedsopsparing.
Min Månedsopsparing hos Saxo har i skrivende stund en værdi på 13.400 kroner, hvilket betyder, at mine investeringer er steget med 8,5% siden projektets begyndelse. Den seneste måned har med sin stigning på 10%, svarende til 1.100 kroner, bidraget særdeles positivt til min målsætning mod de 100.000 kroner.
Min samlede investeringsformue
Min Månedsopsparing hos Saxo udgør blot en andel af min samlede investeringsformue, hvor jeg ligeledes har enkeltaktier, en aldersopsparing, aktiesparekonto, garantbeviser og kryptovaluta. Jeg foretog sidste år et stort frasalg i min portefølje for at sikre likvider til en anden større investering. I skrivende stund udgør min samlede investeringsformue dog 201.000 kroner, hvilket jeg er ganske stolt af.
Det fordelagtige er, at mine løbende investeringer, som jeg foretager via min Månedsopsparing hos Saxo, øger min effekt af renters rente. Dette skyldes, at jeg altid sikrer mig automatisk at få investeret, alt imens jeg ikke behøver at spekulere over timingen af mine handler – hvilket havde god effekt sidste måned. Jeg forventer derfor, at jeg via min månedsopsparing vil få opbygget en betydeligt større investeringsformue i fremtiden.
