Unge Investorer

Dit investeringsunivers

Menu
  • Forside
  • Blog
    • Blog
      • Udbytte
      • Kursmål
      • Bøger
      • Gæsteblog
      • Inspirerende personer
    • Analyser
      • Analyser
      • Analyser fra Aktieinfo
    • Værktøjer
      • Renters rente beregner
      • Inflations-beregner
      • Beregn din aktieskat
      • Beregn din kirkeskat
      • Procent-regner
      • Kurtage-beregner
      • Test: Hvilken platform passer bedst til dig?
    • Saxo Bank
    • Firi
  • Ny i investering
    • Børneopsparing
  • Vækstaktier
  • Shop🎁
  • Om os
    • I medierne
    • Kontakt os
  • ✅Følg os på YouTube
Menu

Skal jeg købe nu eller vente?

Posted on 2. juni 20262. juni 2026 by Markus Meinhard Wirring

Aktiemarkedet stiger voldsomt for tiden, hvilket har skabt spekulationer om man bør købe op nu eller vente.

Aktiemarkedet er steget ganske massivt hen over de seneste år. Der har naturligvis været markante udsving undervejs, men aktiemarkedet er kommet relativt hurtigt igen. Aktuelt handles flere aktieindeks omkring deres højeste niveau nogensinde, hvilket i højeste grad gælder USA, hvor mange af de store teknologiselskaber er hjemmehørende.

De stigende aktiemarkeder medfører, at jeg jævnligt oplever folk spekulere i, om det kan betale sig at købe op nu, eller om man i stedet bør vente. Det er på mange måder et uhåndgribeligt spørgsmål, hvilket måske er årsagen til, at det dukker op så ofte, som det gør. Jeg vil derfor i denne artikel gennemgå mine perspektiver på netop det spørgsmål – selvom svaret ofte afhænger meget af den enkelte investor.

Det er ikke alene de aktuelle aktiemarkeder, som gør, at spørgsmålet ofte dukker op i forskellige fora, men jeg er stødt på det mange gange i min tid på aktiemarkedet. Et vigtigt skel som jeg mener man bør gøre sig er, at der er forskel på enkeltaktier og aktieindeks – enkeltaktier er langt mere sensitive over for nyheder, mens aktieindeks er båret af den generelle udvikling. I denne artikel vil jeg fokusere på aktieindeks.

Aktiemarkedet stiger på langt sigt

Jeg oplever ofte, at folk, der ønsker at investere i et aktieindeks sidder og venter, da indekset handles på sit højeste niveau nogensinde. Jeg kan sagtens forstå tankerne bag at sidde og vente på et kursfald, så man kan købe billigere op. Realiteten er bare, at kursfald ikke er til at spå om, alt imens aktiemarkedet historisk er steget over tid. De historisk stigende aktiemarkeder gør, at de forskellige indeks faktisk ligger på deres højeste niveau i rigtig store dele af tiden. Det er derfor ærgerligt, at dette argument holder nogle fra at investere, da man pludselig er gået glip af et stort afkast, hvis man aldrig får investeret.

Jeg mener derimod, at man blot bør investere i det pågældende indeks, hvis man alligevel har tænkt sig at holde investeringen i mange år – hvilket man forhåbentligt har tænkt sig. Historisk har man fået det bedste afkast ved blot at investere alt med det samme, men afhængigt af ens risikoprofil, kan det godt give god mening at dele sin investering ud i mindre portioner. En anden god løsning er også at investere løbende gennem en månedsopsparing, da man så helt undgår spekulationer omkring timing af sine opkøb.

Gratis investeringsplan

(reklame)

Bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov. 

Få gratis investeringsplan


 

Kursfald er ikke til at spå om

Der er rigtig mange investorer, som dagligt forsøger at spå om det næste store aktiefald, men sandheden er bare, at ingen her i verden har evnerne til det. Der er naturligvis nogle, som før er lykkes med bevidst at få solgt ud inden et stort kursfald – men et ødelagt ur viser også den korrekte tid to gange i døgnet. Dét at forsøge at time disse fald vil derfor for mig betyde, at man overlader sit afkast til tilfældighederne, fremfor at lade markedet arbejde for sig.

Men hvis vi leger med tanken om, at man nogenlunde kan spå om et kursfald, så skal man også kunne regne dets størrelse ud – og så er vi igen udfordret. Som nævnt stiger aktiemarkedet over tid, og sommetider opfører det sig ikke rationelt, hvilket betyder, at både stigninger og fald kan fortsætte længere end berettiget. Men hvis det skal give mening at sælge inden et kursfald, skal man være sikker på, at man sælger på et højere niveau, end der hvor kursfaldet vender – og kan man egentlig det?

Efter ens salg står man så overfor den næste udfordring – nemlig at få købt op igen når markedet vender. Et eksempel på,hvor svært dette er finder vi ved at se på Novo Nordisk, som flere danskere har forsøgt at gribe på nedturen, men hvor aktien, som bekendt, bare er fortsat ned. Lige så svært som det er at spå et kursfald, lige så svært er det ligeledes at spå en kursstigning.

Jeg vil derfor mene, at det giver langt bedre mening at lade aktiemarkedet arbejde for sig, fremfor at forsøge at time de forskellige udsving. Det vil naturligvis medføre, at man tager del af de nedture, som opstår undervejs – men det er en del af at investere, og når vi ser tilbage, så har det ikke været så skidt endda.

1 thought on “Skal jeg købe nu eller vente?”

  1. Sejer siger:
    4. juni 2026 kl. 13:17

    bravo

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Unge Investorer_300x300 (1) (002) Saxo

(reklame)

Investering skal være nemt og enkelt. Hos Saxo Bank kan du oprette en månedsopsparing, hvor du kan investere i et udvalg af fonde uden at betale købskurtage. Du kan oprette en gratis konto her.

Seneste indlæg

  • DSV kursmål
  • Vestas kursmål
  • Ørsted kursmål
  • GN Store Nord kursmål
  • Coloplast kursmål
  • Månedsopdatering: Min formue i maj 2026
  • Mærsk kursmål
  • Rockwool kursmål

Få en gratis investeringsplan

(reklame)

Bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest.

Navigation

  • Forside
  • Blog
  • Analyser
  • Ny i investering
  • Vækstaktier
  • Shop🎁
  • Om os
  • Annoncering
  • Diverse
  • Kontakt os
  • Cookie- og privatlivspolitik

Vores vision

Unge har kæmpe fordele på aktiemarkedet!

– Vi ønsker at motivere endnu flere unge til at investere, så disse fordele ikke tages forgivet.

Disclaimer

Alt indhold på Unge Investorer er ment som inspiration og ikke som anbefalende.

Ønsker du råd og konkrete anbefalinger til aktiehandel, bør du kontakte en professionel rådgiver.

Alt investering er på eget ansvar.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

På Unge Investorers nyhedsbrev er der over 4.500 følgere. God læselyst, og tak fordi du læser med.

Unge Investorer - Dit investeringsunivers | Alle rettigheder forbeholdes

Få en gratis investeringsplan (reklame)

Gør som +100.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering er baseret på dig, din tidshorisont og dine behov✅

Gratis investeringsplan🔎

Nej tak, jeg er ikke interesseret.

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.