Matas offentliggjorde årsrapport for det skæve regnskabsår 2024/25 i slutningen af maj, hvilket sendte aktien ned med over 10% samme dag.
Matas leverede et rekordresultat for regnskabsåret 2024/25, hvor omsætningen voksede til 8,4 mia. kroner mod 6,7 mia. kroner året før. Til den historie er det vigtigt at huske, at 2024/25 var det første fulde regnskabsår, hvor KICKS indgik i regnskabstallene, hvor de kun indgik i syv måneder af det forrige regnskabsår. KICKS er en svensk virksomhed, som Matas købte i 2023, hvilket gjorde selskabet markedsleder i Norden.
På trods af rekordresultatet, formåede Matas ikke at leve op til analytikernes forventninger. Målt på omsætningen var resultatet ca. 25 mio. kroner under analytikernes forventninger, mens resultatet på bundlinjen på 282 mio. kroner var ca. 24 mio. kroner under analytikernes forventninger. Disse estimater var indsamlet af selskabet selv. Resultatet var altså under analytikernes forventninger på både top- og bundlinjen, men resultatet var næppe så skuffende, at det alene medvirkede til kursfaldet på 10%.
Læs også: Matas udbytte 2025: Alt du skal vide.
💡 Gratis investeringsplan
(Reklame)
🚀 Over 100.000 investorer har allerede fået indsigt i deres risikoprofil, tidshorisont og mål.
Du kan også få en gratis investeringsplan hos Norm Invest, som er tilpasset dig og dine behov.
Matas skuffer på ny guidance
Det var nok i højere grad selskabets udmeldinger til udviklingen i regnskabsåret 2025/26, der skuffede markedet. Matas forventer for indeværende regnskabsår at nå en omsætningsvækst på 3-7% med en EBITDA-margin før særlige poster på ca. 15%. Denne guidance afviger i højere grad fra analytikernes forventninger, hvor konsensusestimater før regnskabet viste en forventet omsætningsvækst på 7,5% med en EBITDA-margin før særlige poster på 14,8%.
Matas skuffede således markant på omsætningsforventningerne til 2025/26, hvor midten af deres guidance svarer til en forventet omsætningsvækst på 5%, og selv toppen er under analytikernes forventninger. På trods af at selskabets guidance for EBITDA-marginen stemmer nogenlunde overens med analytikernes forventninger, var det altså ikke nok til at tilfredsstille aktionærerne, når væksten på toplinjen ikke følger konsensus.
Det fremgik af selskabets regnskabsmeddelelse, at de lige nu mærker lidt på forbrugertilliden i Norge og Sverige, og at deres guidance for 2025/26 reflekterer den makroøkonomiske usikkerhed, der er på nuværende tidspunkt. Matas har dog ikke mærket nogle forandringer på det danske marked, hvor de ifølge selskabet står stærkere end nogensinde.
Det er ligeledes væsentligt at være opmærksom på, at Matas-aktien havde oplevet solide stigninger frem mod årsrapporten, hvorfor aktien fortsat er i et lille plus for året.
Fokus på ny strategi
Matas er en relativ simpel investeringscase, som de fleste kan forstå. De indkøber produkter fra producenter og sælger dem med fortjeneste. Derudover har de private label produkter, hvor de ved at sælge gennem deres eget brand kan differentiere sig fra konkurrenter og øge indtjeningen. Et eksempel er Matas Striber, som ligeledes er blevet lanceret hos KICKS.
Matas lancerede i 2018 en ny strategi, som de kaldte Renewing Matas. Et af fokusområderne i denne strategi var øget fokus på digitalisering i takt med at flere og flere købte varer på nettet. Det var en stor trussel for Matas, der dengang – og fortsat i dag – har en stor del af salget fra sine fysiske butikker. På tværs af koncernen hentede selskabet 66% af sin omsætning fra de fysiske butikker i regnskabsåret 2024/25, mens online udgjorde 33%. På trods af at de fysiske butikker fortsat udgør størstedelen af omsætningen, udgør de i dag mindre, end de tidligere har gjort, og Matas har nu en ledende position både online og fysisk, hvilket stiller selskabet i en god position. Det understøttes ligeledes af en stor kundeklub på over 6 mio. medlemmer på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland. Matas har alene over 2 mio. danske medlemmer svarende til mere end 40% af Danmarks voksne befolkning.
I 2024 præsenterede Matas en ny langsigtet vækststrategi kaldet Win the Nordics. Denne strategi indebærer konkrete finansielle mål om at nå en omsætning på over 10 mia. kroner i 2027/28 med en EBITDA-margin på 15-16%. Det er fortsat online-forretningen, der har været fremhævet som en central vækstdriver for den fortsatte udvikling.
Matas beskrev i deres seneste årsrapport, at de er godt på vej til at levere på Win the Nordics-strategien. En del af strategien omhandler investeringer i logistik og IT for at understøtte fremtidig vækst og marginforbedringer. Disse investeringer forventes at være gennemført i 2025/26, hvilket forventeligt vil resultere i et markant forbedret cash flow samtidig med, at investeringerne skaber nye vækstmuligheder. Matas har ligeledes beskrevet, at man har identificeret yderligere synergier fra opkøbet af KICKS på 50 mio. kroner, der forventes at påvirke tallene allerede i indeværende regnskabsår. Disse synergier skal lægges oveni de synergier på 140 mio. kroner, der allerede tidligere er blevet kommunikeret svarende til i alt 190 mio. kroner.
Tjen penge online
(reklame)
Tjen penge online ved at besvare spørgeskemaundersøgelser gennem YouGov👈. Du kan besvare spørgeskemaer på både telefonen og computer, enten når du er på farten, eller når du er hjemme.
Er Matas en interessant aktie?
Analytikerne har tiltro til, at Matas kan levere på de finansielle målsætninger frem mod 2027/28. Konkret forventer de, at Matas i 2027/28 løfter omsætningen til 10,1 mia. kroner med et EBITDA på 1,6 mia. kroner svarende til en EBITDA-margin på 15,7% – altså i den øvre ende af selskabets egne udmeldte forventninger på 15-16%. Dette er baseret på estimater indsamlet af MarketScreener, dog kun fra to forskellige analytikere, da Matas fortsat har relativ begrænset analysedækning.
Målt på indtjeningen per aktie forventer analytikerne, at Matas vil mere end fordoble resultatet fra 2024/25 til 2027/28. Matas realiserede i 2024/25 en indtjening per aktie på 7,37 kroner, hvilket forventes vokse til 16,5 kroner i 2027/28. Det svarer til, at Matas med en aktiekurs på 136 i dag handles til en P/E på 18,45 baseret på indtjeningen i 2024/25 og en forward P/E for 2027/28 på 8,24.
Efter de store investeringer i bl.a. KICKS og to lagre, er Matas nu i en position, hvor de genererer et sundt cashflow. Det betyder, at Matas kan fortsætte sine investeringer, men samtidig har øget deres fokus på udlodning til aktionærerne. Det har resulteret i, at selskabet har ændret sin udlodningspolitik, hvor de nu ønsker at udbetale minimum 40% af årets overskud gennem udbytte og aktietilbagekøb. Tidligere var ambitionen minimum 20%.
Derfor ser vi ind i en fremtid, hvor Matas står stærkt både online og i deres fysiske butikker med et solidt brand på et stort og voksende marked samt en stor kundeklub. Selskabets langsigtede vækstambitioner er fortsat intakte, og synergieffekterne fra opkøbet af KICKS er større end først antaget. Får analytikerne ret i deres forventninger til den fremtidige udvikling, kan man argumentere for en attraktiv forward P/E for de langsigtede investorer, der tilmed kan forvente pæne udbyttebetalinger og aktietilbagekøb undervejs. Personligt holder jeg øje med Matas, selvom jeg ikke er investeret i aktien på nuværende tidspunkt.