Internethandelsgiganten Amazon har været i massiv fremgang de seneste årtier. Hvad har været med til at drive væksten?
Amazon har gennem de seneste årtier etableret sig som en gigant. Det startede alt sammen ud i at sælge bøger, men er sidenhen blevet meget mere.
Hvad laver Amazon?
Amazon er vækstet på grund af deres store fokus på kundeservice, hvor leveringstid og prisen er helt i bund. De fleste har formentlig hørt om Amazon som værende en kæmpe internethandelsvirksomhed. Der er dog mange andre brands under koncernen. Blandt disse finder vi platforme som Twitch og Audible, der rammer hurtigvækstende segmenter.
Vi finder ligeledes Whole Foods og andre fysiske brands, som man ellers ikke ville forbinde med en internethandels-/softwarevirksomhed som Amazon. Årsagen til, at jeg ligeledes benævner dem som softwarevirksomhed, er, at Amazon Web Services (AWS) er en hurtigvoksende forretningsgren. Foruden at vækste, er den også meget indbringende – mere om dette senere.
Fordelingen af Amazons omsætning ved seneste fulde regnskabsår (2021) kan ses på billedet herunder. Her fremgår det, at online shopping og tredjeparts sælgere er de to største forretningsgrene omsætningsmæssigt. Vi kan dog også se, at Amazon har udviklet sig til at være meget mere end blot en internethandelsvirksomhed.
Forretningsmodellen hos Amazon
Amazon har mildest talt en voldsomt omfattende forretningsmodel, da Amazon ejer mere end 40 forskellige brands, der omfatter blandt andet musiktjenester, softwareløsninger, dagligvarer, elbiler og meget mere. Som set ovenfor er det dog især Amazons onlinehandel, som har stor betydning for selskabet. Her er forretningsmodellen baseret på at holde omkostninger og leveringstid helt i bund. Det er virkeligheden lidt skørt, hvor bredt Amazon omfavner, når man ser på hvilke markeder, de operer på. Nogle af de helt store tendenser de senere år er streaming og online betalingsløsninger. Her har Amazon ligeledes indtrådt markederne med henholdsvis Amazon Prime og Amazon Pay. Amazon opsøger mere eller mindre alle muligheder på tværs af markeder i stor fremdrift.
Amazon er derfor ved at udvikle sig til meget andet end bare en internethandelsvirksomhed, som de fleste nok kender dem for. Derfor kan det fremtidigt også være svært at opkoble Amazon på enkelte sammenlignelige selskaber eller sektorer ift. at vurdere værdiansættelse, vækstmuligheder og andet lignende, hvor man gerne vil benytte et sammenligningsgrundlag.
Amazon i tal
Amazon er mildest talt en vild virksomhed i tal. Amazon omsatte for 469,8 mia. USD gennem 2021, hvor fordelingen af omsætningen kan ses i sektionen ”Hvad laver Amazon?”. Til sammenligning var Danmarks bruttonationale produkt 355,2 mia. USD i 2020. Amazon omsatte dermed for mere end hele Danmarks samlede produktion. Det skal dog også ses lyset af, at Amazon har mere end 200 mio. Amazon prime medlemmer, mens mere end 224 mio. unikke brugere besøger Amazons website hver måned. Dertil har Amazon mere end 5,9 mia. refererende links til deres website på nettet. Der kan findes enormt mange interessante data om Amazon på Statista.
Amazon er med deres 1,6 mio. ansatte verdens andenstørste arbejdsgiver, og overgås kun af Wallmart. I hvert fald når der fokuseres på private virksomheder. Til trods for deres enorme størrelse, er Amazon ikke verdensmestre i at skabe overskud. Deres overskudsmargin har de seneste 5 år lagt mellem 1,2% og 7,1%, hvor den generelle tendens har været stigende. Den forventes dog at falde i de kommende regnskabsår, såfremt man skal tro på analytikernes forventninger.
Amazon havde på deres 469,8 mia. USD store omsætning kun et overskud på 33,4 mia. USD. Til sammenligning leverede Apple et overskud på 100,6 mia. USD med en omsætning på 378,3 mia. USD. Apple leverede altså et omtrent 3 gange så stort overskud på en lavere omsætning. Det skal dog siges, at retail-industriens giganter såsom Wallmart har lignende overskudsmarginer som Amazon.
Seneste kvartalsregnskab
Ved seneste kvartalsrapport (Q2 2022) kan det ses, at Amazon oplever tocifret vækst til trods for alle de makroøkonomiske problemer. Omsætningen var et my over guidance, men markant over analytikernes forventninger. Ligeledes er guidance for Q3 højere end analytikernes forventningerne. Det er dog ikke alt sammen guld og grønne skove til trods for, at Amazon steg mere end 10% ovenpå regnskabet. Amazon rapporterede nemlig et negativt resultat for perioden, primært som følge af en nedskrivning på 3,9 mia. USD fra deres aktieposition i Rivian. Foruden det nedskrevne tab havde overskuddet været på 2 mia. USD. Det er dog fortsat relativt ekstremt lavt for et selskab, der værdiansættes til 1,25 billioner USD.
Nuværende værdiansættelse for Amazon
Amazons nuværende værdiansættelse på 1,25 billioner USD er meget høj, når der ses på overskuddet i Amazon. Amazon er dog en lidt speciel virksomhed, som er svær at vurdere. Set udelukkende fra deres handelsvirksomhed, er det en ekstremt dyr værdiansættelse. Amazon handles til en P/S på 2,86, hvor Walmart kun handles til en P/S på 0,64. Dog opererer Amazon primært indenfor e-handel, hvor det er nemmere at vækste.
Amazon handles foruden den høje P/S værdi sammenlignet med andre handelsvirksomheder til P/E værdi på 108,7. En P/E værdi på 108 kan sætte selv de vildeste vækstselskaber til skamme. Amazon værdiansættes med andre ord på nogle store forventninger til fremtiden, som de ikke har formået at præstere på bundlinjen endnu. Desværre kan der godt ske at være langt dertil, da analytikerne ser et par svære år forude for Amazon, hvor konsensus ser et fald i overskuddet hos Amazon i de kommende kvartaler. Derudover guider Amazon kun med en vækst på 13-17% i omsætningen, hvilket ikke er specielt imponerende sammenlignet med værdiansættelsen.
Tesla er ofte blevet beskyldt for at være voldsomt dyr, men handles ligeledes til en P/E værdi på 107. Dog guider Tesla med en markant større vækst i både overskud og omsætning sammenlignet med Amazon, hvorfor værdiansættelsen af Amazon er temmelig uforståelig ud fra normale vurderingsmetoder. Det der taler for Amazon, er deres webservices, hvor Amazon vækstede 33% i seneste kvartal. Amazon webservices, er ligeledes den forretningsgren, der er mest rentabel for Amazon.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +100.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Ledelsen
Jeff Bezos er stifter og bestyrelsesformand hos Amazon. Jeff Bezos stiftede Amazon tilbage i 1994, og fik selskabet børsnoteret allerede i 1997 forud for IT-boblen. Jeff Bezos må anses som værende en af de mest passionerede CEO´s, der kan være i et selskab. Startet det fra bunden og ført det hele vejen til at blive et af verdens største selskaber.
Dog er Jeff Bezos også blevet så rig, at der er kommet prioriteringer foruden Amazon. Det gælder eksempelvis ambitioner om rumrejser og andre vilde ting, som er mulige som en af verdens rigeste mænd. Jeff Bezos ejer fortsat omtrent 10% af aktierne i Amazon, hvilket svarer til 3/4 af hans samlede formue.
Foruden Jeff Bezos er der et forholdsvis stort og erfarent ledelsesteam. Taget Amazons størrelse i betragtning, har de haft relativt nemt ved at hente store profiler fra erhvervslivet ind i ledelsesteamet. CEO, Andy Jassy, har været hos Amazon siden 1997 og stiftede blandt andet Amazon Web Services, hvor han fungerede som direktør for afdelingen frem til 2016, hvor han tiltrådte som CEO for hele koncernen. Derudover har Andy Jassy et enormt resume i erhvervslivet, hvor han blandt andet er ”Commissioner on the National Security Commission for AI, on the Trust of the American Academy of Arts and Sciences”.
Risici ved investering
Risici er ikke svære at finde hos Amazon, da det på ingen måde er den mest etisk korrekte virksomhed. Amazon har et ry for at behandle sine medarbejdere på en mildest talt foruroligende måde. Der har på baggrund af dette også være flere søgsmål mod Amazon. Dertil bekæmper/modarbejder de dannelsen af fagforeninger blandt deres ansatte, hvilket gør det svært at have arbejdsforholdene i orden. Amazon har oplevet omkring 38.000 arbejdsskader i deres varehuse gennem 2021, hvilket svarer til 49% af alle arbejdsskader i amerikanske varehuse. Dertil var andelen af seriøse skader på 6,8 per 100 skader, hvor det for amerikanske varehuse foruden Amazon var på 3,3.
Med så lavt et fokus på ordentlighed, er miljø ligeledes en kæmpe udfordring for Amazon. Her er de allerede begyndt at blive reguleret, men det kan blive meget værre i fremtiden. Der er et stort internationalt fokus på bæredygtighed, hvor Amazons største fokus er på at holde udgifterne nede. Dertil er Amazon efterhånden så stor, at de er i fare for at blive statsreguleret. Årsagen til dette er, at Amazon kannibaliserer de små erhvervsdrivende, der har afsindigt svært ved at matche de lave priser på eksempelvis bøger.
Disclaimer: Jeg har aktier i Amazon. Dette er hverken en anbefaling til køb eller salg af aktier i Amazon. Vi anbefaler altid at lave yderligere research, hvilket du blandt andet kan gøre på virksomhedens investor-side, som du kan finde her.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.