Intermail er et af de ældste danske selskaber, der fortsat leverer en stor vækst. Til trods for dette, har de kun en værdiansættelse på 58 mio. kroner.
Intermail er et dansk selskab, der fokuserer på kommunikation og marketing. Konceptet har nærmest altid eksisteret, hvorfor Intermail også har mere end 100 års erfaring. Intermail er nemlig stiftet helt tilbage i 1898, hvor fokusområdet lød på fremstilling af kvalitetskonvolutter og postemballage. Siden er konceptet blevet mere bredtfavnende, hvor der tilbydes løsninger indenfor kundekommunikation, leadgenerering og kundeloyalitet.
Selvom det lyder meget basalt, så er Intermail i en helt anden liga. Det skyldes blandt andet deres høje sikkerhedsniveau, hvor de er ISO certificeret, hvilket giver en garanti om, at sikkerheden er i top. Dertil er de samlet mere end 100 specialister, der kan levere en unik og brugertilpasset løsning til deres kunder. Det gør også, at de kan udnytte den brede faglighed, der er samlet i organisationen til at hjælpe hver enkelt kunde.
Intermail i tal
Intermail har som nævnt mere end 100 ansatte, der tager sig af mere end 500 selskaber. Intermail realiserede i regnskabsåret 20/21 en omsætning på 106 mio. kroner og et overskud på 3 mio. kroner. Intermail har været på en lang rejse gennem de senere år, hvor omsætningen kontinuerligt er faldet. Tilbage i regnskabsåret 16/17 realiserede Intermail en omsætning på 137 mio. kroner. Det var dog også på bekostning af bundlinjen, hvor de realiserede et underskud på 14 mio. kroner.
Gennem de fire år er omsætningen dermed faldet med 31 mio. kroner, mens bundlinjen er blevet forbedret med 17 mio. kroner. Det er dermed tydeligt at se, at profitabilitet er blevet et større fokusområde i virksomheden.
Seneste kvartalsregnskab
Intermail kunne den 28. april præsentere deres H1 rapport for regnskabsåret 21/22. Her kunne Intermail præsentere en omsætningsvækst på 16% og en EBITDA vækst på 19%. Det resulterede i et resultat før skat på 4,9 mio. kroner. Den positive udvikling kommer som følge af et øget digitalt fokus og to opkøb, som sammen med en effektivisering har dannet grundlag for det bedste H1 regnskab i mange år. Omsætning og EBITDA landede i absolutte tal på henholdsvis 62,9 mio. kroner og 13,8 mio. kroner.
Ved regnskabsaflæggelsen fastholdte Intermail forventningerne til helåret. Det indebærer en koncernomsætning på 110-120 mio. kroner, et EBITDA-resultat på 22-28 mio. kroner og et EBT-resultat på 2-6 mio. kroner. Den 8. juli opjusterede Intermail sine forventninger til EBT-resultatet, der nu lyder på 7-9 mio. kroner.
Nuværende værdiansættelse for Intermail
Intermails nuværende værdiansættelse er på 58 (kurs 14,5) mio. kroner. Det svarer på de sidste 12 måneders indtjening per aktie til en PE på 9,42. Det er forholdsvis lavt, når selskabet vækster omsætning og EBITDA med henholdsvis 16 og 19%. Når der ses på det generelle cashflow, ser det ligeledes lavt ud. I 20/21 regnskabet havde Intermail et positivt cashflow fra driften på 20 mio. kroner.
Prices/Sales, også kendt som P/S, er på 0,5, hvilket også er relativt lavt. Den nuværende P/S værdi i S&P 500 indekset er på 2,22. Det er til trods for at det er for store selskaber, der ikke forventes at vækste med samme hastighed fremtidigt. P/S er modsat P/E sammenholdt med toplinjen, og personligt tillægger jeg P/E-værdi væsentlig mere betydning end P/S.
Under den forudsætning at Intermail leverer i den højere end af deres guidance for året, så ser multiplerne lavere ud, når årsregnskabet kommer. Med en indtjening før skat (EBT) på 9 mio., ville en PE-værdi komme ned omkring 7-8 alt efter, hvor stor skatteregningen er.
Fremtidsudsigter
Intermails langsigtede guidance hedder Intermail 2023, og indeholder en række målsætninger. Fokusområderne indebærer blandt andet, at der skal ske en fordobling af omsætningen fra 100 mio. til 200 mio. kroner. Dette skal ske lønsomt, organisk og gennem opkøb. 50% af omsætningen skal komme fra rådgivning og digitale produkter. Dertil skal der skabes et solidt overskud hvert år.
For regnskabsåret 21/22 var forventningerne en omsætning på 110-120 mio. kroner, hvorfor der skal vækstes med temmelig store procenter for at realisere 2023 planen. Det store positive cashflow fra driften skaber dog gode forudsætninger for at kunne vækste omsætningen gennem opkøb. Her skaber nuværende kapitalmarked gode forudsætninger for at kunne opkøbe selskaber til en attraktiv værdiansættelse.
Ledelsen
Anders Ertmann har været CEO i Intermail siden august 2017. Før han overtog som CEO, havde Anders Ertmann været CFO i 4,5 år hos Intermail. Anders Ertmann kan dermed snart holde 10 års jubilæum hos Intermail, hvilket er en præstation i sig selv. Før han kom til Intermail, har han fungeret som CFO og COO hos henholdsvis Cool Gray og Bdbo Danmark. Anders Ertmann er dermed en yderst erfaren herre indenfor selskabsledelse.
Nicolas Olivares overtog rollen som CFO fra Anders Ertmann i 2017. Forud for CFO-rollen har Nicolas Olivares været Controller and Accounting Responsible i 2 år hos Interamil, hvorfor Nicolas og Anders har samarbejdet i mere end 7 år hos Intermail. Nicolas Olivares har ligesom Anders stor erfaring forud for sin tid hos Intermail. Han har blandt andet været 12 år hos Mærsk, hvor han var Head of Accounting i mere end 6 år.
John Dueholm er bestyrelsesformand, og har været en del af bestyrelsen siden 2017. Han har dermed også fungeret i samspil med Anders og Nicloas gennem de seneste 5 år. Han har tidligere været koncerndirektør og vicekoncernchef i SAS.
Risici ved investering
Når det kommer til markedsføring og at arbejde med mennesker, hvilket kommunikation må siges at være, så er der store krav til de ansatte. Det kræver en konstant udvikling af sine kompetencer, og altid være up to date på hvad fungerer, og hvad der ikke fungerer. Derfor er de ansatte et meget vigtigt aktiv for Intermail, hvor fastholdelse også er en vigtig faktor for virksomhedens fremtidige udvikling.
Opkøb er en del af Intermails vækststategi, og med opkøb følger der altid risiko. Integreringen og de ønskede synergieffekter lykkedes ikke altid, hvorfor der er risici forbundet med at lave flere opkøb om året.
Der er generelt en stor konkurrence indenfor kommunikation og marketing, hvor mange store selskaber har specialiseret sig i dette. Derfor er det ikke et nemt marked at drive en sund forretning i. Noget tyder dog på, at Intermail har knækket denne kode gennem de seneste år.
Disclaimer: Dette er hverken en anbefaling til køb eller salg af aktier i Intermail. Vi anbefaler altid at lave yderligere research, hvilket du blandt andet kan gøre på virksomhedens investor-side, som du kan finde her.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.