Matas har haft fuld fart på onlinevæksten, og forventer at kunne vækste yderligere i 2022. Blandt storinvestorerne finder vi blandt andet Bestseller-milliardæren Anders Holch Poulsen.
Matas er efterhånden kendt af de fleste danskere, hvor Matas blandt andet driver en af Danmarks største kundeklubber. Matas.dk er dog ikke den eneste webshop under koncernen. Der er i alt 13 webshops under Matas Group. Det er eksempelvis helsebixen.dk og made4men.dk. Matas Group har alle deres fysiske aktiviteter samlet i Danmark (herunder butik på Færøerne og Grønland).
I 2018 lancerede Matas in ny strategi, der hedder ”Renewing Matas”. Renewing Matas satte fokus på brand, online tilstedeværelse, fysiske butikker, ny vækst og optimering af arbejdsprocesserne. Her kunne Matas berette om stor succes indenfor alle områder til deres kapitalmarkedsdag i august 2021. De fremhævede præstationer indenfor hvert område kan ses på nedenstående billede.
Forretningsmodellen hos Matas
Forretningsmodellen er som udgangspunkt forholdsvis simpel hos Matas. De indkøber produkter fra producenter og sælger dem med fortjeneste. Derudover har de også private label produkter (produkter de selv producerer). Dette foregår gennem 14 forskellige salgskanaler (13 forskellige webshops og de fysiske butikker).
Omsætningsbasen stammer fortsat primært fra de fysiske forretninger, mens onlinesalget har oplevet den største vækst de senere år. Foruden de online og fysiske butikker henvendt private, stammer 1% af omsætningen fra wholesale.
Der lægger selvfølgelig mange flere lag på en forretningsmodel, end fremført ovenfor – det er dog essensen af det. Netop essensen af et selskab er, hvad jeg altid ønsker at finde frem til.
Markedet for Matas:
Markedet for Matas kan opgøres på to måder. Den ene er som illustrationen herunder viser, hvor det deles op efter produktkategori.
Her kan man se, at High End Beauty, Mass Beauty og Health & Wellbeing, er de primære markeder. Matas har været temmelig godt etableret på det danske marked indenfor alle 3 grene. Matas har formået at skabe en omsætning på mere end 4 mia. på det danske marked alene. Markedet blev af statista estimeret til at udgøre 1,49 mia. USD i 2021. Det svarer til omtrent 10,5 mia. danske kroner med nuværende dollarkurs over 7. Dermed står Matas på omtrent 40% af det samlede danske marked. Det skal lige siges, at det er for Beauty & Personal Care, at statista har opgjort beløbet. Det er dermed ikke sikkert, at den kan overføres en-til-en til det marked, som Matas adresserer.
Den anden opdeling man kan lave, er indenfor hvilken salgskanal, der benyttes. Her er Matas i gang med en transformation fra primær tilstedeværelse i fysiske butikker til ligeledes at have et stort onlinesalg. Udviklingen heraf kan ses på nedenstående illustration.
Det skaber dermed nogle helt nye konkurrenter samt muligheder for koncernen som helhed. Matas Group får mulighed for at adressere kunder, som de ikke tidligere ville have nået ud til. Det er et projekt, som Matas bruger mere end 1 milliard kroner på at opnå, hvorfor det er en helhjertet satsning på den online tilstedeværelse. Her kan Matas Group ligeledes udvide ved at opkøbe mindre selskaber på markedet. En online tilstedeværelse åbner ligeledes muligheden for at indtræde på nye markeder.
Matas i tal
Væksten i Matas har ikke ligefrem været imponerende de seneste år, hvor der er leveret vækstrater på under 5%. Det er lige med undtagelse af det seneste år, hvor Matas vækstede omsætningen med 12,9%.
Matas har dog formået at opretholde en EBITDA margin på mere end 15% gennem de seneste 5 år. EBITDA-marginen var ved seneste regnskabsår hele 19,1%. Lidt mere trist ser det ud, når man ser i udviklingen på indtjening per aktie (EPS), som er faldet fra et niveau på 8,79 kr. i 16/17 til 7,04 kr. for regnskabsåret 20/21 (Matas har skævt regnskabsår).
Matas har oplevet en tilbagegang i antal handler fra 22,3 mio. i 16/17 til 20,9 mio. i 20/21. Dette er en væsentlig tilbagegang. I samme periode har Matas formået at løfte den gennemsnitlige købsstørrelse fra 150,3 kroner til 197,5 kroner.
Det primære jeg vil hæfte mig ved, er udviklingen på toplinjen og EBITDA marginen, da der bliver investeret intenst i den online tilstedeværelse. Det kommer ganske naturligt til at påvirke bundlinjen i en række år, mens det bliver implementeret. Efterfølgende ”burde” der komme en periode med færre investeringer i online tilstedeværelse, hvor udviklingen i toplinjen og EBITDA marginen begynder at kunne ses på bundlinjen.
Seneste kvartalsregnskab
Ved seneste kvartalsrapport (Q3), kan det ses at Matas Group i 21/22 forventer en omsætningsvækst på 2-5%. EBITDA marginen forventet at lande i området 18-19%. Der forekommer ikke de helt store overraskelser i Q3 regnskabet. Der er lidt informationer om hvordan inflation kommer til at påvirke driften mv., ligesom det gør sig gældende for alle andre selskaber. Det kan være umådeligt svært at forudse, hvordan dette kommer til at påvirke den overordnede forretning.
Personligt kunne jeg godt forestille mig, at Beauty & Healthcare er nogle af de ting, man som forbruger først nedprioriterer. Det er alt andet lige mindre essentielt end fødevarer, forsikringer mv.. Det er ikke sådan, at forbruget helt forsvinder, men måske man kun fylder 150 kroner i kurven fremfor 200, når man er i den lokale Matas? Det er desværre ikke noget, som jeg har kunne finde nogle troværdige statistikker på.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +100.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Nuværende værdiansættelse for Matas
Matas nuværende værdiansættelse på 3,5 mia. kroner er forholdsvis lav, når der sammenlignes med omsætning. Det er dog forholdsvis normalt indenfor handelsvirksomheder, hvor man skaber en stor omsætning baseret på andres produkter. Når der ses på P/S-multiplen, handles Matas til 0,78x, hvor amerikanske Walmart handles til 0,73x. P/S beskriver markedsværdien overfor omsætningen.
Matas er dog markant billigere på PE-værdien til trods for, at indtjeningen per aktie er på et lavere niveau end for 5 år siden. Her handles Matas i en multipel på 13,58x i skrivende stund. Det er relativt til nuværende marked meget lavt. Det afspejler dog også den negative udvikling, der har været i EPS.
Hvad der er en retfærdig værdiansættelse for Matas på nuværende tidspunkt, er svært at sige. De vækster meget langsomt, får ikke resultaterne på bundlinjen og kan muligvis gå en tid i møde, hvor privatpersoner bruger færre penge på Beauty & Healthcare.
Bestsellermilliardæren Andre Holch Poulsen ser dog ret positivt på den online tilstedeværelse, og har fordoblet sin andel i Matas i 2022. Han ejer nu omkring 10% af virksomheden, og kan i princippet opkøbe det hele for en mindre del af hans formue (ikke at han har udtalt sig om dette). Jeg ser ligeledes positivt på fremtiden for Matas, men hvor nuværende værdiansættelse skal være, synes jeg er svær at spå om.
Personligt plejer jeg at se på, hvor mange penge selskabet kan få på bundlinjen, hvilket på nuværende tidspunkt ikke er en prioritet hos Matas. Derfor har jeg svært ved at vurdere, hvorvidt nuværende værdiansættelse er dyr eller billig.
Du kan finde vores andre analyser/præsentationer her.
Allokering af overskud
Matas har førhen været en meget velanset udbytteaktie, hvor udbytteprocenten har været på over 5%. Eftersom Matas har prioriteret at sætte fokus på onlinevækst, er udbyttepolitikken blev trukket lidt i land. Ved seneste årsregnskab blev der udbetalt 2 kroner per aktie i udbytte, hvilket svarede til omkring 2,5% af daværende aktiekurs. I alt blev 150 mio. kroner svarende til 42% af overskuddet sendt tilbage til aktionærerne. Den ene halvdel gennem udbytte, mens den anden kom igennem et aktietilbagekøbsprogram. Derfor lød den samlede tilbagebetaling til aktionærerne fortsat på omtrent 5%. Til trods for, at der bliver investeret store beløb i at udvikle onlinesalget.
Hvordan allokeringen af overskuddet fra dette års regnskab kommer til at være, er der ikke nogen informationer om på nuværende tidspunkt. Et personligt gæt ville være i omegnen af 40% af overskuddet fordelt på udbytte og aktietilbagekøb. Den officielle udmelding under transformationen er dog, at de forventer mindst 20% af overskuddet bliver sendt tilbage til aktionærerne.
Fremtidsudsigter
Matas guider som tidligere nævnt med en meget beskeden vækst i omsætningen på nuværende tidspunkt. Bundlinjen synes ikke at være fokusområdet på nuværende tidspunkt, hvilket skaber muligheder for yderligere investeringer. Matas ønsker at opnå over 50% af den samlede omsætning fra onlinesalg i regnskabsåret 25/26.
Når vi ser 5 år ud i fremtiden, er der ligeledes muligheder for en international tilstedeværelse. Dette er dog ikke et fokusområde gennem regnskaberne, hvorfor forventningerne hertil nok skal være lave. Men muligheden forelægger der.
På kort sigt, tror jeg som sagt Matas kan blive påvirket af forbrugerlysten indenfor Beauty & Healthcare. Langsigtet er der lagt i sporet til en naturlig vækst, som kan vedligeholdes. Væksten forventes at komme fra nuværende aktiviteter, men også ved at optage flere brands under koncernen. Sagt med andre ord, Matas ser ikke ud til at forsvinde lige foreløbig, men tværtimod overtage mere af det danske marked.
Ledelsen
Gregers Wedell-Wedellsborg er CEO hos Matas. Gregers har været CEO siden 2017, og har derfor stået i spidsen under transformationen af selskabet. Gregers har stor erfaring som direktør i det danske erhvervsliv, og har ligeledes stor erfaring indenfor at transformere selskaber til at blive mere digitale. Før ansættelsen hos Matas, var Gregers Group Executive Vice President hos COOP Danmark, hvor han stod i spidsen for Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Irma.
Gregers er uden tvivl en yderst velkvalificeret mand til jobbet, og har de rigtige forudsætninger for at skabe en succes med transformationen af Matas.
Anders T. Skole-Sørensen er CFO hos Matas. Anders har været ansat siden 2007, og har siden da været i rollen som CFO. Anders har dermed været CFO i Matas siden før finanskrisen, hvilket indikerer, at han udfører et godt stykke arbejde, og er glad for at være hos Matas.
Der er umiddelbart ingen grund til ikke at have tiltro til den øverste ledelse i Matas. De har kvalifikationerne på plads og har været solidt placeret i sædet gennem transformationen af Matas.
Risici ved investering
Den nuværende inflation og konsekvenserne heraf, er fortsat et punkt, hvor der hersker stor usikkerhed. Derudover er der mange andre steder end Danmark også noget usikkerhed grundet covid-19. Det resulterer fortsat i knas i forsyningskæderne, som ligeledes kan ramme Matas.
Den generelle digitalisering gør også konkurrentbilledet markant anderledes. Matas har tidligere kun skulle bekymre sig om det danske retail-marked. Nu opleves der større konkurrence fra danske såvel som internationale webshops, da de geografiske barrierer bliver nedbrudt. Det er også en medvirkende faktor til, at Matas vil etablere sig på onlinemarkedet i så høj grad. Dertil er hele Beauty & Healthcare branchen i konstant udvikling, hvor der nok findes mange mere kvalificerede end jeg til at udtale sig om dette.
Den sidste større risiko ved Matas er deres datasikkerhed. Når de opererer en af Danmarks største kundeklubber, har de også oplysninger om rigtig mange mennesker. Derudover udgør det en stor del af den kundeloyalitet, der er til Matas. Såfremt der skulle komme et brud på datasikkerheden, kunne det få store konsekvenser for Matas. Ifølge dem selv, har de et stort fokus på altid at forbedre deres cybersikkerhed.
Der er med andre ord ikke nogen større risici, der sætter forretningsgrundlaget i fare på nuværende tidspunkt. De enkelte forhold kan dog skabe en stor negativ påvirkning på kortere sigt.
Disclaimer: Dette er hverken en anbefaling til køb eller salg af aktier i Matas. Vi anbefaler altid at lave yderligere research, hvilket du blandt andet kan gøre på virksomhedens investor-side, som du kan finde her.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.