D/S NORDEN har haft et par gode år, og forventer at kunne vækste yderligere i 2022. Investorerne virker dog lidt skeptiske, når man ser på nuværende værdiansættelse.
Dampskibsselskabet NORDEN går på børsen under navnet D/S NORDEN. D/S NORDEN blev stiftet tilbage i 1871, og er dermed et af Danmarks ældste rederier. D/S NORDEN har 12 kontorer på tværs af 6 kontinenter og beskæftiger mere end 400 ansatte. Dertil opererer de 547 fartøjer, og har derigennem en global tilstedeværelse.
De opererer indenfor segmenterne; Asset management, Dry Operator og Tanker Operator. Her er det dry operator segmentet, som er det klart største. Dry Operator indbragte et overskud på 230 mio. USD i overskud gennem 2021. Mere om det senere.
Gennem de sidste mange år har D/S NORDEN været velanset indenfor sektoren, hvilket også afspejler sig i den totale kursudvikling. Bemærk, at aktien siden årsskiftet er steget yderligere 42% i skrivende stund på baggrund af et bedre end forventet regnskab. Udviklingen er dermed bedre per dags dato ift. den udvikling, som der fremgår af grafen.
Forretningsmodellen hos D/S NORDEN
Som nævnt tidligere, er D/S NORDENs operationer opdelt i 3 forskellige segmenter. For overblikkets skyld, bliver de taget enkeltvis, da de regnskabsmæssigt bliver særskilt ift. indtjeningen.
Asset management
Som navnet antyder, så opererer denne forretningsgren med at styre aktiver, som i dette tilfælde er forskellige fartøjer. Gennem 2021 har der været 45 transaktioner: 5 køb, 15, salg, 10 leasinger og 15 udlejninger. D/S NORDEN ejede ved årets afslutning 37 fartøjer og lejede 72 fartøjer indenfor dette forretningsområde. D/S NORDENs portefølje udgør 1.347 mio. USD.
Dry Operator
Dry Operator er fragt af forskellige råvarer, hvor flåden gennemsnitligt bestod af 326 fartøjer i 2021. Det er den klart største forretningsgren for D/S NORDEN, hvor de landede et overskud på 230 mio. USD i 2021. Fordelingen af de råvarer, som de fragter under dette segment, kan ses på billedet.
Tanker Operator
Tanker Operator er fragt af forskellige energiformer, hvor flåden gennemsnitligt bestod af 124 artøjer i 2021. Det er i 2021 den eneste af forretningsområderne, som har givet et underskud. Underskuddet var på 30 mio. USD, hvorfor det er en ganske betydelig negativ post i løbet af 2021. Fordelingen af de energiformer de fragter under dette segment kan ses på billedet.
Markedet for D/S NORDEN
D/S NORDEN har flere forskellige forretningsområder. Alle områder er dog indenfor rederiverdenen, blot med forskellige fokusområder. Det gør, at D/S NORDEN opererer på lidt forskellige markeder, som dog har en smule sammenhæng. Asset Management handler som skrevet om handel/udlejning med forskellige fartøjer, som D/S NORDEN opererer med. Det er et ret komplekst marked, hvor der findes en del konkurrenter.
Indenfor Dry Operator har de formået at skabe stor fordel af et ekstraordinært marked. Her har de som følge af det ekstraordinære marked tjent 1.931 USD per dag per fartøj, hvor dette i 2020 kun var på 559 USD. Markedet er præget af store internationale aktører, og bliver meget påvirket af rotationer i forsyningssikkerheden. Fremadrettet forventes markedet at stabilisere sig, hvorfor 2021 forventes at være det år med højst indtjening per fartøj per dag i den nærmere fremtid. Antal fartøjsdage er steget med gennemsnitligt 7.3% gennem de seneste 3 år.
Tanker Operator markedet befinder sig i en historisk dårlig periode, som også har afspejlet sig i resultatet. Indtjeningen per fartøj per dag var negativt med 664 USD. Det forventes, at markedet forbedres i andet halvår af 2022, men der er fortsat store usikkerheder forbundet hermed. D/S NORDEN har vækstet antallet af fartøjsdage med 13,5% gennemsnitligt de sidste to år. Det stiller dem i en stærk position, til når markedet normaliseres, og der igen begynder at komme en positiv indtjening fra dette segment. Markedet er ligeledes præget af store globale aktører.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +100.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
D/S NORDEN i tal
D/S NORDEN har de seneste år været ramt af en kæmpe fremgang i indtjeningen, som følge af deres Dry Operator segment. I 2021 landede D/S NORDEN et overskud på 210 mio. USD, hvilket svarer til en vækst på 138% fra 2020, og en samlet vækst på 720% siden 2017. For 2022 forventes der en indtjening på 210-280 mio. USD, hvilket svarer til en vækst på 2–37%.
Dry Operator er det klart største segment for D/S NORDEN, hvor det stod for en indtjening på 230 mio. USD i 2021. Indtjeningen herfra var altså højere end for den generelle drift samlet. Den store vækst i indtjeningen hos D/S NORDEN kommer på baggrund af en større indtjening per fartøjsdag, som er vækstet med 7,3% gennemsnitligt per år for Dry Operator segmentet.
Ændret struktur fremadrettet
D/S NORDEN kommer fremadrettet ikke til at køre med den tredelte struktur, men skifter i stedet til en todelt struktur per 1. januar 2022.
Derfor kommer de fremadrettede regnskaber til at have en anden opbygning end tidligere. I hvor stort omfang D/S NORDEN forventer at oplyse indtjeningen fra de enkelte segmenter, vides ikke på nuværende tidspunkt, da deres første rapport med den nye struktur ikke er offentliggjort endnu.
Nuværende værdiansættelse for D/S NORDEN.
D/S NORDENS nuværende værdiansættelse er på omkring 8,7 mia. kroner. Ifølge Nordnet er P/S på 0,38, mens P/E-værdien er på 6,86. Det er en meget billig værdiansættelse, når der sammenlignes med resten af markedet. Dog er rederisegmentet generelt meget lav værdiansat, hvor A.P Møller – Mærsk har en P/E-værdi på 3,31.
Årsagen til det skal findes i de rekordår, som rederiselskaberne har på nuværende tidspunkt. Der har været mange udfordringer i forsyningssektoren, hvilket har skabt favorable forhold for nogle rederier. Hvorvidt niveauet kan opretholdes, hersker der dog stor tvivl om, og som følge af den usikkerhed er nuværende værdiansættelser meget lave. Hvis indtjeningen falder tilbage på 2020 niveauet, ville værdiansættelserne se markant anderledes ud for selskaberne.
D/S NORDEN ville eksempelvis have en P/E-værdi på 17,5 ved 2020 niveauet, mens P/E-værdien ville være på 81,7 ved 2019 niveauet. Rederisektoren har generelt store udsving i, hvor profitable de er, hvorfor P/E-værdien godt kan være lidt misvisende for om aktien er dyr eller billig. Efter et dårligt år vil PE-værdien være meget høj, mens den efter et godt år vil være meget lav. Såfremt nuværende indtjening kan beholdes, og vækstes yderligere, ser det dog ud til at være en meget billig værdiansættelse. Selskabets egne forventninger er trods alt en vækst i indtjeningen på op til 37%.
Allokering af overskud
D/S NORDEN forventer at sende 130 mio. USD tilbage til ejerne (aktionærerne) af overskuddet for 2021. Dette forventes at blive fordelt mellem udbytte og et aktietilbagekøbs program. Der forventes at blive udbetalt 18 kroner per aktie i udbytte, mens der forventes at blive tilbagekøbt aktier for omtrent 30 mio. USD. Det svarer til, at 63,4% af overskuddet bliver sendt tilbage til ejerne. De resterende 37,6% forbliver i selskabet, og kan være med til at betale af på gæld eller skabe yderligere vækst i selskabet.
Læs også: D/S Norden udbytte 2022.
Fremtidsudsigter
D/S NORDEN guider som tidligere beskrevet med en indtjening på 210-280 mio. USD for 2022. Det svarer til en vækst på 2-37%. Der forventes en fremgang på 5-10% af antallet af fartøjsdage, mens indtjeningen per fartøjsdag forventes at være 638-1214 USD. Det dækker over spændet fra den gennemsnitlige indtjening per fartøjsdag de sidste 3 år, og op til rekordåret i 2021.
Den primære vækst forventes at komme fra Asset & Logistics, som det hedder under den nye struktur. Her var der allerede kendskab til have realiseret 37 mio. USD fra salg af fartøjer, da årsrapporten for 2021 blev offentliggjort.
Ledelsen
Jan Rindbo er CEO, mens Martin Basted er CFO. Under sig har de 3 seniormanagere, hvis roller er Head of Asset Management, COO, og Head of People, Communication and Sustainability. Fælles for hele ledelsen er, at de har et stort erfaringsniveau fra tidligere ansættelser.
Jan Rindbo var forud for sin ansættelse i 2015 ansat hos Pacific Basin i 13 år. Pacific Basin hører hjemme i Hong Kong, og er et rederi med fokus på Dry cargo. Her har hans seneste titler været COO og member of executive committee. Derudover var han en del af bestyrelsen. Jan er yderst veludlært indenfor shipping-verdenen, hvor han har været igennem adskillige supplerende træningsprogrammer hos INSEAD samt CBS.
Martin Badsted har været ansat siden 2005, blev forfremmet til Senior Vice President i 2008, Executive Vice President i 2012 og CFO i 2015. Før sin ansættelse har Martin været ansat hos Carnegie indenfor Investment Banking. Uddannelsesmæssigt har Mads en M.Sc (Master of Science) i International Business.
(reklame)
Sammen med mere end 400.000 private investorer, benytter jeg Nordnet til at investere i aktier og fonde. Jeg kan varmt anbefale Nordnet, som er kendt for deres brugervenlige platform, den populære månedsopsparing uden købskurtage og selvfølgelig aktiesparekontoen.
Risici ved investering
D/S NORDEN tager deres risikostyring meget seriøst. Derfor har de etableret en såkaldt ”Risk Commitee” under bestyrelsen, og lavet et separat Risk Management Team (RMT). Det skal være med til at vurdere de risici, der bliver taget. RMT består af ti personer, der har erfaringer indenfor matematik, fysik, finans, økonomi og shipping.
Foruden den administrationsmæssige risiko, som D/S NORDEN har et stort fokus på, er der også mange andre risici. Der kommer en del risiko fra markedet generelt, hvor fragtraterne og værdien af deres fartøjer er af betydelige størrelse. Derudover er der en lang række risici, som findes indenfor at drive selskab.
Her er der tale om sikkerhedstrusler, it-kriminalitet, dårlige betalere, sanktioner, sikkerhedsrisici, klima, arbejdsmiljø, korruption og menneskerettigheder, som alle er fremhævet i D/S NORDENS årsregnskab. Årsagen til dette er, at de er globalt tilstede, og arbejder under mange forskellige regler, som der skal være fokus på. Dertil er arbejdsforholdene ombord på et fartøj ikke altid lige så sikre og rolige, som de er på eksempelvis et kontor.
De er dog et veletableret rederi, der har global tilstedeværelse. Det er meget kapitaltungt for nye konkurrenter at skulle opstarte et rederi af den størrelse. Derfor ses det også, at de store spillere på markedet er etableret for flere årtier siden. D/S NORDEN har indtil videre bevidst, at de kan vækste i markedet, hvorfor der ikke er nogen grund til at have mindre tiltro til, at de kan beholdes deres markedsposition fremadrettet.
Disclaimer: Dette er hverken en anbefaling til køb eller salg af aktier i D/S Norden. Vi anbefaler altid at lave yderligere research, hvilket du blandt andet kan gøre på virksomhedens investor-side, som du kan finde her.
Du kan løbende følge vores gennemgange/præsentationer af børsnoterede virksomheder her.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.