Ligesom mange andre, går jeg her i nytårsdagene og kigger på mulige købskandidater for 2022. Det samme gjorde jeg sidste år, hvor jeg her i gruppen fremhævede Bavarian Nordic, Wirtek og Kahoot som mine købskandidater for 2021.
Jeg investerede i alle tre selskaber, hvor Bavarian Nordic i 2021 er steget 44%, Wirtek 40% og Kahoot -51%. Alle aktier har derfor oplevet større udsving, hvilket også afspejler min risikoprofil, som overordnet er høj, men balanceres af fonde, som jeg investerer i via månedsopsparingen.
En aktie, som jeg personligt synes er spændende i 2022 og har købt et frimærke i, er en aktie, som befinder sig på First North. Der er mange holdninger til First North, hvilket også er forståeligt efter mange ærgerlige historier og store udsving. Personligt er jeg dog ikke skræmt væk af First North, da den giver mulighed for at komme med på en vækstrejse tidligt i forløbet, men samtidig også omvendt kan være dyr, hvis selskabet ikke lykkedes. Det indebærer selvsagt stor risiko at investere i den type selskaber.
Aktien jeg refererer til, er Alefarm Brewing. Alefarm Brewing blev noteret på First North i november 2020 til en kurs på 5,00 kroner. I dag står aktien i kurs 3,01 svarende til et fald på knap 40% sammenlignet med tegningskursen. Selskabet har også været ude med en nedjustering i løbet af 2021, som sjældent bidrager positivt til aktiekursen.
Læs også: Året på vækstbørsen.
Attraktiv markedsværdi
Med en kurs på 3,01 kroner per aktie, har Alefarm Brewing en markedsværdi på omkring 40 mio. kroner. Det er ca. samme størrelse som Wirtek, da jeg først fik øjnene op for den. Det er især markedsværdien, der gør, at jeg synes Alefarm Brewing er en spændende case.
Om Alefarm Brewing skal længere ned i løbet af 2022, er selvfølgelig svært at svare på, men overordnet synes jeg, at det er en attraktiv pris. Efter nedjusteringen i oktober, forventer Alefarm Brewing at omsætte for 8,7-9,4 mio. kroner i 2021, hvilket sker i et år, hvor Alefarm Brewing har tabt meget på eksportmarkedet grundet Corona-relaterede nedlukninger. I Danmark har Alefarm Brewing omvendt oplevet kraftig vækst, som til en vis grad har kompenseret for det tabte på eksportmarkedet. En væsentlig årsag til Alefarm Brewings vækst i Danmark kan b.la. tilskrives den store aftale med MENY, som sælger selskabets øl over hele landet.
Man kan dog alligevel ikke komme udenom Alefarms nedadgående trend, som den teknisk-orientere investor nok ikke skulle bruge mange minutter på at analysere. Jeg accepterer den risiko, og tænker langsigtet i min investering, og har ligeledes bemærket ledelsens opkøb tilbage i september, hvor Thomas Kristoffersen købte 38k aktier til en gennemsnitskurs på over 5 (næsten 200k kroner). Kort efter købte CEO, Kasper Tidemann også en mindre position, hvor han opkøbte 2k aktier til en gennemsnitskurs på omkring 5,24.
Da aftalen med MENY blev annonceret, meddelte Alefarm Brewing, at aftalen har en potentiel værdi på 3,3 mio. kroner det første år med en stigning på 10% om året. Den store aftale skaber et solidt fundament på det danske marked, og når/hvis eksportmarkedet vender tilbage til normalen, tror jeg på, at selskabet kan fortsætte sin oprindelige vækstrejse, hvor forventningerne lød på en omsætning på 24,8 mio. kroner i 2023.
Pæne nøgletal
Generelt har jeg personligt tiltro til markedet for specialøl, hvilket de globale tendenser med øget velstand også indikerer. Markedet for specialøl i Kina, som er et af de markeder, som Alefarm Brewing ifm. virksomhedsbeskrivelsen satte fokus på ift. ekspansion i fremtiden, forventes at vækste 22,5% om året frem mod 2025. Når jeg selv går i et supermarked, har jeg også taget mig selv i at blive meget mere fanget af specialøllene fremfor de mere klassiske. Måske det er fordi, at jeg generelt ikke er så glad for øl, men jeg tror alligevel ikke, at jeg er den eneste.
Derudover har Alefarm Brewing ikke noget særlig gæld, en likvid beholdning på 13,4 mio. kroner (H1), og forventer ingen længe at levere et positivt EBT-resultat. Ifølge den langsigtede guidance ved virksomhedsbeskrivelsen, som afhængigt af eksportmarkederne/Corona fortsat bør være intakt, vil Alefarm Brewing i 2022 levere et EBT på 0,5 mio. kroner og knap 4 mio. kroner i 2023, hvor selskabet som tidligere nævnt forventes at omsætte for 24,8 mio. kroner. Det svarer til en P/S-værdi for 2023E på 1,63x og en P/E-værdi for 2023E på 10,19x.
Alt i alt vil jeg derfor følge Alefarm Brewing i 2022 med stor interesse, og glæde mig til at følge situationen på eksportmarkedet. Aftalen med MENY skulle gerne være kommet godt for start, og Alefarm Brewing har tidligere eksporteret op til 100% af den månedlige produktion, hvorfor selskabet har pæn erfaring på eksportmarkedet trods selskabets størrelse.
Som nævnt har jeg et frimærke i Alefarm Brewing. Først og fremmest på baggrund af en pris, som jeg synes er attraktiv, men også fordi, at jeg kan lide hele kulturen omkring selskabet, deres unikke øl og design, hyggelige tap room og selskabets direktør.
Læs også: Sådan er min månedsopsparing.
Disclaimer. Dette indlæg er fra Unge Investorers Facebookgruppe. Indlægget findes her. Jeg har aktier i Alefarm Brewing. Dette er på ingen måde en opfordring til at handle aktier. Lav altid selv research og overvej risikoperspektivet.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.